donderdag 6 november 2008

Mijn carrière.

In 1978 heb ik na het behalen van mijn MAVO diploma besloten bij mijn vader in het Reformhuis te gaan werken. Van kinds af aan bracht ik al veel tijd in zijn bedrijf door. Het was binnen ons gezin ook normaal dat er in het bedrijf werd meegewerkt. Maar alvorens ik bij hem in de zaak mocht, zou ik eerst bij een collega het vak gaan leren.
Na 1½ jaar deed ik de overstap naar mijn vaders zaak. Een geweldige tijd. Ik leerde mijn vader van een hele andere kant kennen. Mijn vader was een ondernemer. Ik vond dat een stoer beroep ondanks dat hij altijd met de zaak in de weer was. Zijn passie sloeg ook over op mij. Het was leuk om hard te werken en iedere dag met plezier opnieuw naar je werk gaan. Maar het was een kleine winkel in Amsterdam en de wereld bestond uit de 4 muren waartussen ik iedere dag mijn werk deed. Het begon mij te benauwen. Maar de redding was nabij.


Dienstplicht
De oproep voor mijn militaire dienstplicht viel op de deurmat. En brak er voor mij een nieuwe tijd aan. Ik wilde wel iets meer van de wereld zien en ik ging iets van meer van de wereld zien. 14 Maanden heb ik bij de Koninklijke Luchtmacht gediend. Een tijd die ik nooit had willen missen. Teamgeest, kameraadschap, sportiviteit en verantwoordelijkheid zijn vanaf die tijd begrippen geworden met voor mij een echte betekenis. 3 Maanden opgeleid aan de LIMOS te Nijmegen en daarna 11 maanden bij de 3de GGW te Stolzenau (Duitsland) staan voor altijd in mijn top 10 van mooie gebeurtenissen in mijn leven.

Het echte leven brak aan....
Na mijn diensttijd moest het gebeuren. Het echte leven brak aan. Ik wilde niet meer terug in de winkel van mijn vader. Ik stapte 3 jaar lang van het ene baantje over in het ander. Wist niet wat ik wilde, maar vond alles leuk of interessant. Ik werkte voor diverse uitzendburo’s, restaurants, de RAI en een industrieel coatingsbedrijf, haalde tussendoor mijn middenstandsdiploma, mijn vrachtwagenrijbewijs en deed ook nog een cursus “spreken in ’t openbaar” en tot slot mijn Nima-A.

In 1986 kwam de grote ommekeer. Ik werd aangenomen bij een dochteronderneming van Matrassenfabriek Oost aan de Zeeburgerdijk in Amsterdam. Een nationaal begrip in de beddenindustrie van die tijd. Producent van de bekende Drakacel en Day4 matrassen. Ik kom ze nog wel eens tegen. Hier ontmoette ik mijn “mentor” Rob Bax. Een geweldige werkgever en een persoon die niet door iedereen begrepen werd, maar wel één met het hart op de juiste plaats. Veel heb ik van hem geleerd, maar helaas ben ik hem uit het oog verloren. Rob vond dat ik moest beginnen bij de divisie medische- en institutionele matrassen (Sanaform BV) Achteraf een geweldige keuze want hier leerde ik wat technisch slapen is. Iedere dag heb ik nog profijt van wat ik toen leerde. Ik bezocht ziekenhuizen, verpleeghuizen, maar ook justitie en de krijgsmacht. Overal waar ze veel bedden nodig hadden kwam ik binnen. In 1990 bood Rob mij de functie aan van verkoopleider bij de moederorganisatie. Ik gaf leiding aan ca 7 verkopers die o.a. ons merk Drakacel verkochten. Met grote klanten als Piet Klerkx, Morres en de net oprichte Beter Bed (toen nog maar 1 winkel in Uden) kwam ik in de Consumentenmarkt terecht. Het bedrijf zou gaan verhuizen in 1991 naar Almere en ik ging het PIT (Product Innovatie Team) leiden.
We stonden aan de vooravond van een grote verandering. De naam Matrassenfabriek Oost dankte zijn naam aan de vestigingsplaats in Amsterdam Oost, maar zou met haar verhuizing zijn lading kwijtraken. Doordat ons merk Drakacel inmiddels meer naamsbekendheid had dan onze bedrijfsnaam zou gelijktijdig met de verhuizing de bedrijfsnaam een metamorfose ondergaan. Matrassenfabriek Oost werd Drakacel. Met veel publiciteit en media aandacht begonnen we aan een geweldige mooie tijd.

2 Jaar later, in 1993, werd ik benaderd door de concurrent en maakte ik na 7 jaar OOST/Drakacel de overstap naar een dochteronderneming van Matrassenfabriek Eastborn met de naam Recr-o-Med BV gevestigd te Zwolle. Een verkooporganisatie die matrassen en aanverwanten verkocht aan hotels, recreatieparken, justitie, kampeerboerderijen / groepsaccommodaties etc. M.a.w. de grootverbruikers van matrassen e.d.

In 1996 werd ik gevraagd voor een managementfunctie bij Alex Andersson Matrassen. (niet te verwarren met het bedrijf uit Heerenveen, red.) Een snel groeiend bedrijf met een geheel eigen stijl. Voor dit bedrijf verhuisde ik met mijn gezin naar het Brabantse Drunen.