dinsdag 11 november 2008

Een eigen onderneming; pieken en dalen

Eind 1998 nam ik met een collega, Anton van Laaren de beslissing om met hem samen een nieuw eigen bedrijf te starten onder de naam Holland Bedding. We startten met enkele buitenlandse agenturen, maar al gauw besloten we ook zelf te produceren. Het productiebedrijf werd in Heusden gestart en moest in 1991 wegens expansie verhuizen naar een groter bedrijfspand in Kaatsheuvel. We groeiden hard en alle winst werd aangewend om te investeren in betere productie- en bedrijfsmiddelen. In 2002 kregen wij te maken met een snel en sterk dalende economie met als gevolg een enorm groeiende concurrentie. Waar we eerst door onze concurrenten met rust gelaten werden, werden we nu door ze overspoeld. Omdat zijn hun bestaande (hogere) marktsegment zagen krimpen, daalde ze af naar het lagere marktsegment waarin wij zo goed gedijde. We onderschatte de impact hiervan en voor we het wisten koersten we in 2003 op een onvermijdelijk faillissement af.

Een enorme klap die nog lang na dreunt.

Kort na het faillissement kwamen de eerste aanbiedingen al. Gelukkig was de markt niet ontgaan dat ik een rugzak met ervaring en kennis van 18 jaar had opgebouwd. Ik werd gevraagd voor een managersfunctie bij een jonge matrassenfabriek in Zevenbergen, geweldig! Ik verdiende een leuk salaris gecombineerd met goede secundaire voorwaarden. Ik hoefde niet te verhuizen en had tijd om mijn ‘wonden te likken’.

Ook privé liep het niet helemaal zo als het moest lopen. Het schijnt dat die kans toeneemt na een dergelijk zakelijk debacle en ik scheidde van mijn echtgenote. Ik ontmoette een geweldige Brabantse, Muriël genaamd, waarvoor ik helemaal wilde gaan. Een dubbel gevoel in het begin, maar het goede gevoel gaf de doorslag. Zij bleek en blijkt mijn inspirator te zijn. Zij geeft mij de kracht als ik het even niet meer zie zitten en zij doorziet mij als geen ander. Zij was het die mij motiveerde om het ondernemerschap weer aan te gaan. In 2008 zijn we getrouwd.

Een heerlijk gevoel.

Begin 2006 heb ik die stap genomen en heb samen met John Grootswagers, mijn huidige compagnon, een nieuw leuk bedrijf opgericht. Gestart werd met een VOF onder de naam UBOB VOF, dat staat voor: “Uw Bed = Ons Bed”.
Eind 2006 werd UBOB de naam van onze holding en er werden 2 werkmaatschappijen opgericht. 1. Uw Bed BV en 2. Uw Bed Professional BV. In de eerste BV zouden alle Business to Consumer activiteiten ondergebracht worden en in de 2e alle Business to Business activiteiten.

Niet in de laatste plaats vanwege mijn faillissement wilde we op eigen kracht beginnen en proberen het zonder de bank te verwezenlijken, dat lukte. Er stonden diverse leveranciers klaar om ons te steunen en we openden in maart 2006 onze eerste bedden speciaalzaak in Kaatsheuvel. Een schot in de roos. In september namen we ons eerste personeelslid (Anjo) in dienst, die zich al snel ontpopte als een enthousiaste medewerkster en niet onbelangrijk als een goede verkoopster. Klanten in Kaatsheuvel en daarbuiten spreken vol lof over haar.

We hebben 2 tijdelijke winkels gehad in Gemert en in Waalwijk maar in Augustus 2007 openden wij een nieuwe vaste vestiging in Dongen. Een schot in de roos.

De echte start op het internet

In 2006 zijn we met onze domeinnaam www.boxspring.nl een internetshop gestart om de verkoop van boxsprings, matrassen e.d. ook via het internet te verkopen. Al gauw bleek dat de door mij gekochte domeinnaam in 2001 een waardevolle beslissing is geweest. Boxspring.NL is een hard groeiende tak binnen ons bedrijf en kan inmiddels gerust ons tweede filiaal worden genoemd.

Geen opmerkingen: